با رأی دادن به «دریای سخن» در جشنواره وب و موبایل ایران، از این نرم افزار ارزشمند ما حمایت کنید. رأی دادن

گله از آموزش و پرورش

مقدمه

حدود 5 سال است که در آموزش و پرورش منطقه آستارا مشغول تدریس درس ادبیات فارسی هستم. با پارتی هم استخدام نشده ام قبولی کنکور سراسری و تربیت معلم هستم. هم اکنون هم دانشجوی دوره فوق لیسانس هستم.

ادبیات رشته ی مورد علاقه من بوده و هست چون اهل ادبیات حرف هایی می زنند که از ته دل دوستشان دارم به همین دلیل خودم نیز علاوه بر خواندن کتابهای شاعران و نویسندگان بزرگ در این رشته مشغول به تحصیل شدم.

در دوره تربیت معلم بسیار به کارهای نرم افزاری علاقه مند بودم به خصوص وقتی یک دانشجوی رشته کامپیوتر را می دیدم که مشغول برنامه نویسی است به او حسادت می کردم و با خود می گفتم من هم باید بتوانم برنامه نویسی را یاد بگیرم. ابتدا از نرم افزارهای اتوران نویسی شروع کردم و سپس رفتم سراغ VB و گاهی در کلاس دانشجوهای رشته ریاضی که واحد برنامه نویسی داشتند شرکت می کردم تا برنامه نویسی را یاد بگیرم اما آنها فقط روی فرمول های پیچیده ریاضی کار می کردند که این کار برای من چندان خوشایند نبود به همین دلیل رو آوردم به کتابها و مقداری هم پیشرفت داشتم اما این کتاب هایی هم که موجود بودند بیشتر به درد بچه های ریاضی می خورد تا من ادبیاتی پس VB را کنار گذاشتم و بعد از مدتی اتوران نویسی با Multimedia Builder با نرم افزار اتوران ساز Autoplay Media Studio آشنا شدم و به دلیل آسان بودن کد نویسی در آن و سایر  مزیت هایش شروع با یادگیری آن از طریق انجمن وسوسه (Vasva3.com) نمودم و به لطف مدیران و اعضای خوبش توانستم تا سطح حرفه ای پیش بروم و نرم افزارهایی چون خاطره نویسی، دیوان حافظ، فرهنگ ساز و … را نوشته و عرضه نمایم؛ هم چنین چند سالی مدیریت آن انجمن را به همراه آقای حامد حیدری بر عهده گرفتم؛ نتیجه این همکاری چند ساله با ایشان پاسخگویی به سوالات بسیار زیاد کاربران و مهمتر از همه نوشتن کتاب جامعی در زمینه آموزش Autoplay Media Studio بود که هم اکنون در اکثر سایت های دانلود کتاب موجود می باشد.

بعد از مدتی دنبال زبان برنامه نویسی بهتری بودم تا بتواند امکانات بیشتری در اختیارم قرار دهد که با توجه به راهنمایی هایی دوستان انجمن وسوسه زبان C# .Net را انتخاب کردم و پس از حدود 6 ماه مطالعه و تمرین توانستم به این زبان مسلط شوم و نرم افزارهایی چون قافیه یاب، فرهنگ لغت ساز 2، مدیر گروه، آزمون ساز تستی، آزمون ساز کوتاه پاسخ و … که برخی از آنها را ثبت هم کرده ام، ارایه نمایم.

زبان های برنامه نویسی تحت وب را هم تا حد بر آورده ساختن نیازهایم بلد هستم. یک سایت هم دارم به آدرس www.ham3da.ir  که در آن به عرضه برخی از نرم افزارهای خود به خصوص با محتوای ادبی، آموزشی می پردازم و از فروش برخی از نرم افزارهایم خرج هاست و دامنه آن را تأمین می کنم.

تا اینجا مقدمه بود می‌روم سر اصل مطلب:

با خودم گفتم هم اکنون که دیگر می توانم برنامه نویسی کنم و با هر نرم افزاری کار کنم یا نحوه کار با آن را خیلی زود یاد بگیرم چرا در اداره آموزش و پروش منطقه با این همه کمبود نیروی انسانی مسلط سیستم عامل ویندوز و نرم افزارهای ویندوزی به دنبال یک سمت مرتبط با نرم افزار نباشم؛ به همین دلیل:

  1. اول در اداره یک تقاضا برای سمت کارشناس فناوری دادم چون دیدم کارشناس موجود به اندازه یک سوم من به کارهای نرم افزاری تسلط ندارد. اما این تقاضا راه به جایی نبرد و رد شد.
  2. بار دوم رفتم سراغ مدرسه شهید مرحبا که آنجا به عنوان معاونت اجرایی تقاضا دهم؛ مدیر مدرسه فردی باسواد و دارای مدرک دکتری بود. وقتی از توانایی هایم مطلع شد خیلی خوشحال شد و تقاضای مرا پذیرفت و گفت اینجا به فردی مثل تو خیلی نیاز داریم و فقط معاونت اجرایی نیست بلکه اداره وب سایت و شبکه مدرسه را هم به تو می سپاریم. به همین خاطر از ادراه درخواست کرد تا مرا به عنوان معاون اجرایی به آن مدرسه بفرستند اما تقاضای مدیر رد شد و موافقت صورت نگرفت.
  3. مدتی بعد یکی از مدیران مدارس(مدرسه شهید نواب صفوی) که آنجا هم تدریس کرده بودم و مرا خوب می شناخت بدون اطلاع من تقاضایی به اداره نوشته بود که مرا به عنوان معاون اجرایی به آن مدرسه بفرستند نمی دانم چطور شد که گفتند تقاضا پذیرفته می شود اما افسوس که فقط یک هفته بیشتر طول نکشید و قبل از اینکه ابلاغی دریافت کنم خبر دادند باید برگردی و تدریس کنی.
  4. در یک مدرسه دخترانه نیز خانم مدیر چنین تقاضایی با اطلاع من به اداره فرستاد که آن نیز پذیرفته نشد.

علت‌یابی

در هر کدام از مواردی ذکر شد هم اکنون افرادی در آن سِمت‌ها قرار دارند که نسبت به بنده دانایی و توانایی‌شان بسیار اندک است.

 امتیازات من بر آنها چیست؟

  1. تسلط به چند زبان برنامه نویسی
  2. اتوران نویسی
  3. مدیریت سایت
  4. تسلط بیشتر به ویندوز
  5. تسلط به انواع نرم افزارها
  6. و هر آنچه که مربوط به نرم افزار و کارهای نرم افزاری باشد.

با این وجود افرادی به جای من در آن سمت‌ها مشغول هستند که اگر بخواهند می‌توانم ماهها به آنها در زمینه کار با نرم افزازهای مختلف تدریس کنم حال چه رسد به کارایی و توانایی.

علت این امر چیست؟

  1. در مورد تقاضای کارشناس فناوری در اداره پیگیری چندانی نکردم اما گفتند به خاطر این است که شخص صاحب سمت فعلی در مرکز(رشت) پارتی دارد که البته شاید شایعه ای بیش نباشد و شاید هم درست باشد.
  2. در مورد معاونت اجرایی در مدرسه شهید مرحبا هم گفتند تعداد دانش آموزانش کم است در حالی که یک مدرسه نمونه دولتی است و با آزمون دانش آموز می پذیرد.
  3. در مدرسه نواب هم گفتند: یک نیروی انسانی در رشته ادبیات مریض شده و باید بمانید اما بعد مدتی دیدم که معلم ادبیات حالش خوب شده و دارد به جای ادبیات هنر تدریس می کند با اینکه به من وعده داده بودند بعد از بازگشت او شما را معاون اجرایی می کنیم اما خبری نشد.
  4. در مدرسه دخترانه هم که اسمش یادم نیست خود مدیر از من تقاضا کرد و سپس به اداره اطلاع داد که اداره بلافاصله جواب رد داد.

به نظرتان این انصاف است؟

نتیجه

اگر اداره با هر یک از تقاضاهایم موافقت می‌کرد نقش بسیار موثرتری را ایفا می‌کردم چرا که با توجه به پیشرفت روز افزون علوم نرم‌افزاری، مدارس در زمینه‌های فناوری و معاونت اجرایی نیاز به یک فرد مسلط به دانش نرم‌افزاری و برنامه‌نویسی دارند. در حالی که هم اکنون با به کارگیری افراد کم‌اطلاع و کم‌استعداد در این زمینه‌ها موجب پس‌رفت استفاده از فنون نرم‌افزاری در امر آموزش و پرورش می‌گردند.

با نهایت تاسف می‌توانم بگویم در اداره آموزش و پرورش ما استعداد و توانایی من به هیچ گرفته شد و چه بسا برای اشخاص مستعد دیگر نیز چنین باشد.

اگر استفاده از نیروهای فناوری ضعیف هم‌چنان ادامه یابد، باید بگویم مدارس هوشمند معنای خود را از دست خواهند داد.

گلایه

  1. مرا که رد کردید پس چرا یکی را به جای من نیاوردید که حداقل به اندازه نصف من در این کار دانا و توانا باشد؟
  2. مگر قبول ندارید که در آموزش و پروش آستارا افرادی مثل من به تعداد انگشتان دست هستند و شاید هم منحصر؟
  1. عبدالهی :
    12 ژانویه 15

    موفق باشید

  2. عبدالهی :
    12 ژانویه 15

    با سلام
    اول میخوام بهتون بگم از این که به هیچ کدوم از این پست ها منصوب نشدین باید خوشال باشین(ناراحت نشین از حرف تا دلیلش را بگم)منم دبیرم 6 سال کارشناس اداره بودم اون اوایل که وارد پست جدیدم شده بودم(کارشناس امور اجرایی کانون فرهنگی پرورشی)خوشحال بودم که همه تواناییام که از دوره تربیت معلم آورده بودم را تو منطقه به کار ببرم ولی هر از چند گاهی که معاونت پرورشی اداره عوض میشد همشون هم به فکر سیاست بازی و ارتقا بودن یواش یواش دیدم فکرام دارن پوسیده میشن چون کسی نبود که به طرحهام ارزش بده و سنگ جلوشون نندازه وبهترین راه را استعفا از این پست دیدم البته من نیروی پرورشی نبودم ولی با علاقه ای که داشتم بچه هایث انجمن را تو مسابقات اول میکردم و اونا هم انصافا استعداد داشتند (راستش تعریف از خود نباشه الان 4ساله کلا کانون خوابیده و هرسال کارشناس عوض میکنه ولی کارایی ندارن)این از اداره که به نظر میاد که بهتره اما پست معاونت فکر نکنین انجا هم میتونین استعدادتون را پیش ببرین چون همش برنامه های خاص را بایس کارکنین و شاید هم بعضی کارای مدیر را (اینم از نزدیک دیدم چون منم به کامپیوتر واردم البته نه برنامع نویسی)2سال هم معاون پرورشی بودم ولی با معاون اجرایی صمیمی بودم و کاراشون را دیده بودم
    راستش به نظر من نباید ناراحت بشین بهترین کار اینه که در کنارشغلتون به این دانسته هاتون به عنوان یه موهبتی نگا کنین و جدا از کار دنبالش باشین البته نمیخوام مایوس تون کنم ولی متاسفانه در سیستم اموزشی جایی برا این مواردنیست واگه به خواسته هاتون میرسیدید شکافهای عمیق سیستم اداری را بیشتر احساس میکردین من که خودم به این نتیجه رسیدم نمیگم کم کاری میکنم ولی دیگه جوش نمیخورم ولی این یه دردی هس که همرامه و تدریس را بهتر از اون میدونم

    • هم صداهم صدا :
      12 ژانویه 15

      سلام، ممنون از راهنمایی شما
      منم دیگه به همین نتیجه رسیدم چون فهمیدم که مشکل با یک آدم حرفه ای حل نمیشه بلکه باید حداکثر حرفه ای باشن که متاسفانه با وضعیت مالی موجود در آموزش و پرورش حرفه ای ها ازش فاصله گرفتن.
      واقعیتش خود بنده هم منتظرم تا تعهدم تموم بشه چون به خاطر گرفتن کارشناسی و کارشناسی ارشد تعهدم ده ساله شده و هنوز یکی دو سالش مونده، می خوام برم تو کار برنامه نویسی به عنوان یک شغل حرفه ای چون می بینم هم جای پیشرفت داره و هم درآمدش خوبه. همین الانش که فرصتم خیلی کم هست درآمدش برام از معلمی بهتره و به غیر از درآمد توش احترام و ارزش وجود داره و به ادم به چشم یک متخصص نگاه می کنن و معلم بیچاره حتی اگه دکترا هم باشه کسی درکش نمی کنه.

  3. علی :
    04 نوامبر 14

    باسلام
    سرگذشت من و شما هم مثل هم ولی فرقش اینجاست شما معلمید من دانش آموز و مثل شما رشته ام ادبیات و علوم انسانی هست و خیلی علاقه مند به ادبیات
    من هم مثل شما به برنامه نویسی و رایانه علاقه مندم و برنامه نویسی رو از سال اول دبیرستان شروع کردم که از همون اول با آتوپلی آشنا شدم و کارم شروع کردم و به طور مبتدی و دست و پا شکسته برنامه نویسی بلدم که این اواخر تصمیم گرفتم زبان برنامه نویسی لوا رو به طور کامل یاد بگیرم
    اما در مورد گلایتون
    تو این آموزش و پرورش همه چیز درهم و برهمه من تو مسابقات صحیفه سجادیه رتبه اوردم ما رو به اداره دعوت کردن وبعد از یه ساعت سخنرانی به عنوان جایزه مقام دوم یه ماشین حساب عصر بوق دادند.حداقل اگه به من می دادندیه نرم افزار صحیفه سجادیه تهیه می کردم.
    خلاصه دست چرخ روزگاره

  4. علیرضا :
    26 سپتامبر 14

    جناب آقای احشامیان عزیز
    از خواندن حرفای شما اصلا تعجب نکردم چون خیلی چیزا و اتفاقات را دیدم که مورد شما اصلا جای تعجب ندارد اما ناراحتی من از این است که افرادی مثل شما که اینقدر توانایی دارند ازشون استفاده نمیشه
    شماها حاضرید بخاطر علم و مملکت کار مجانی تو زمینه برنامه نویسی انجام بدید اما جز اینکه خودتون را ناراحت کنید چیز دیگه ای دستگیرتون نمیشه
    در کل امیدوارم قدر شما و امثال شما را بدانند چون واقعا ما مشکلات زیادی در زمینه فناوری داریم که با چند نفر امثال شما ما میتونیم آن مشکلات را مرتفع کنیم
    درود بر شما که با گلایه منطقی خود خواستید کمکی به حال جامعه علمی کشور داشته باشید اما ای کاش یکی به این گلایه ها ترتیب اثری دهد یا به قول معروف حداقل نگاهی گذرا به این گلایه داشته باشند
    به امید روزی که شایسته سالاری مبنای انتخاب قرار بگیرد

  5. غلامرضا زهره منش :
    28 فوریه 14

    سلام خدمت همکار گرامی
    بنده غلامرضا زهره منش معاون پرورشی یکی از مدارس شهرستان بهشهر استان مازندران هستم
    از همان زمانی که سایت وسوسه بود شک کردم که شما همکار باشید و خیلی خوشحالم که همکارانی مثل شما دارم. بنده هم مثل شما ورودی تربیت معلم هستم و اگه اشتباه نباشه مثل شما ورودی 86 . بنده هم کار برنامه نویسی رو خیلی دوست دارم اما هیچی ازش بلد نیستم . اما ساخت نرم افزار را با auto play از سال 85 شروع کردم اما مثل شما حرفه ای نیستم . کار اصلی بنده تولید محتوای موبایل است و یکی از بزرگترین سازندگان کتاب موبایل هستم .
    درباره گلایه تون من هم دقیقا موافق شما هستم ادارات آموزش و پرورش از نیروهای مستعدی مثل شما بخوبی استفاده نمی کند هر چند که شرایط بنده برخلاف شماست به بنده هم معاونت مدرسه شاهد رو پیشنهاد داده اند و هم مسئول فناوری و مسئول اتوماسیون اداری ولی خودم قبول نکردم چون کار توی مدرسه رو بیشتراز کار در اداره قبول دارم . خود بنده بعد از طراحی چندین نرم افزار و شرکت در چندین جشنواره بلاخره توانستم توانایی های خودم را به اداره نشان بدم تا به عنوان مدرس ضمن خدمت تولید محتوا انتخاب شدم و در حال تدریس نرم افزار AUTO PLAY هستم که به لطف شما و آقای حیدری تا حدودی توانستم بر این نرم افزار غلبه کنم
    این نکته رو فقط بگم که تا خودتون سعی و تلاش نکنید و شایستگیهاتون رو به اداره ثابت نکنید نمی توانید مسئولیتی رو کسب کنید چون در اداره کسی نیست به این اندازه سواد کامپیوتری داشته باشه تا بتونه افراد رو شناسایی کنه
    با تشکر از زحماتتون
    غلامرضا زهره منش

    • هم صداهم صدا :
      28 فوریه 14

      سلام و ممنون از هم دردی شما
      راستش بنده تلاش هم کردم به عنوان مثال به شما بگویم گواهی ثبت نرم افزار در شورای عالی انفورماتیک و مرکز توسعه فناوری اطلاعات را به آنها نشان دادم و تقاضای کتبی نوشتم(با ضمیمه گواهی ثبت که کار هر کسی نیست). هیمن سایت نیز نمایشگر تلاش های شخصی بنده است که این نیز به اطلاعشان رسید.
      فکر می کنم حتی سری به این سایت نزدند که حداقل یک تذکر کتبی یا شفاهی به بنده بدهند.
      برخی از همکاران نیز می گویند مراقب باش که شغلت را از دست ندهی اینها که می نویسی خطرناک است.
      ولی به نظرتان گلایه از یک اداره کجایش بد است اینکه کارمند یک اداره بگوید این اداره باید با توجه به استعدادها به گزینش کارمندان بپردازد کجایش بد است.
      خوشبختانه پایبند و متعهد به قوانین کشورمان نیز هستم پس دیگر مشکل چیست؟
      دیگر دنبال کار در اداره نیستم می خواهم با مردم و در دنیای اینترنت به مبادله اطلاعات و خدمات بپردازم. احساس می کنم کار اداری فرصت این کار بزرگ و ارزشمند را از من خواهد گرفت.

      اگر هم این مطلب را پاک نکرده ام به این دلیل است که بی استعدادی در این زمینه، در اداره ما هم چنان پا برجاست و مسئولین استانی و شهرستانی هیچ اهمیتی به موضوع نمی دهند.

  6. همکار عزیز خسته نباشید
    با پیگیری نرم افزار که در انجمن معلمـ گفت گذاشته بودید به اینجا راهنمایی شدم.
    مطلب تان را که خواندم متوجه شدم که تنها نیستم و بسیار فرهنگیانی در ایران به این درد گرفتارند.
    من شما را دعوت به همکاری در انجمن معلمـ گفت می کنم
    ما در این انجمن فارغ از هر گونه بحث یا فکر سیاسی هستیم و می خواهیم خودمان برای خودمان باشیم یعنی معلمان به معلمان بیاموزند و در کنار هم باشیم.
    موفق باشید

  7. خطيب خطيبي :
    01 سپتامبر 13

    با عرض ادب و احترام خسته نباشید خدمت همکار فرهیخته و عالم
    جانا سخن از دل ما می گویی!
    منال از بد که از بد بدتر اید.
    کلامی شریف ازشاعر؟؟؟ ………….من آنم که نریزم این دُر را به پای هر…..؟؟؟
    دوسال است با کارهی شما آشنا و برخی از مواقع از آن ها استفاده می کنم حتی دوبار تلفنی با شما صحبتی داشته ام.
    امید است در دولت تدبیر و امید دیلم شایسته سالاری اثرگذار باشد نه قدرت و پارتی و کم خرد سالاری و…

    • هم صداهم صدا :
      01 سپتامبر 13

      ممنون از هم دردی شما.
      هیچ دولتی نمی خواد نیروی ناکار آند داشته باشه همیشه زیر دستان دولت هستند که با پارتی بازی افراد ناکارآمد را سرکار می آورند و آبروی آن دولت را نیز بر باد می دهند. آخه رییس جمهور بیچاره چه می دونه در آموزش و پرورش آستارا چه می گذاره اینجا باید نماینده شهرستان حواسش باشه که چه افرادی و کجا سرکار هستن.
      متاسفانه برخی نماینده ها هم افراد طرفدار خودشون رو میارن سر پست می ذارن بدونن نگاه کردن به تجربه و کارایی در ان زمینه.

  8. Se2010 :
    26 جولای 13

    با سلام
    متاسفانه در ادارات ما این اتفاقات زیاد می افتد کما خود بنده که دانش آموزی بیش نیستم از این چیزها زیاد دیدم برای مثال می توانم به این اشاره کنم که کلی درس خوندم و مدرسه استعداد های درخشان قبول شدم راهنمایی گذشت وارد دبیرستان که خواستیم بشویم گفتند شبعه دیگری تاسیس شده و باید همه به آنجا بروند و ما به اجبار به یک مدرسه ای که نه در داشت و نه پیکر وارد شدیم بعد از دوسال درس خواندن تازه امسال ما به تخته وایت برد رسیده ایم در این مدرسه در صورتی که کلی هزینه از ما بی دلیل می گیرند(آخر نفمیدیم مدرسه دولتیه، خصوصیه)اگر به یک مدرسه خصوصی هم می رفتیم پول همین قدر باید می دادیم در صورتی که آنجا از لحاظ تکنولوژی که برای من خیلی مهمه پیشرفته تر هستند.
    خیلی مشکلات هست که هیچ کس قبول نمی کند و گردن نمی گیرد من نمی دونم مدرسه ای که دوتا خط ADSl داره چرا نمی زارن دانش آموزا با لپ تاپ هایی که برای کنفرانس میارن استفاده ببرند و…
    در مورد اینکه آموزش و پرورش در تکونولوژی عقب افتاده است شکی نیست کما سایت مدرسه ما را می توان دید که کلی پول داده اند هاست ویندوز دارند ولی یک همچنین سایت مزخرفی http://www.bsampad.ir
    این سایت هنوز نمی تونه تشخیص بده وارد سایت شده ای یا نه در بالای صفحه سایت درست مشخصه
    امید وارم یک تحولی بزرگ انجام بشه شاید وضعیت ما هم بهتر شد.

دیدگاه تان را بنویسید

برای تائید دیدگاه قوانین زیر را رعایت کنید.

  • دیدگاه شما بایستی در رابطه با همین مطلب باشد.
  • فارسی تایپ کنید و از نوشتن دیدگاه‌های فینگلیش خودداری کنید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.